Monday 3 June 2013

LATAR BELAKANG / SEJARAH TANDAS SAIKHAD


PENGENALAN

Tandas mampu menggambarkan imej sesebuah organisasi. Justeru ruang ini perlu diurus dengan sempurna, bersih, wangi dan kondusif agar pengguna berasa selesa dan sihat. Untuk itu penggunaan istilah “Kamar Selesa”  secara langsung  dapat memberi  gambaran tentang keselesaan sesebuah tandas. Merujuk Kamus Dewan kamar bermaksud bilik atau ruang. Selesa bermaksud kondusif. Kesimpulannya ‘Kamar Selesa’ bermaksud ruang yang selesa dan kondusif.

 


SEJARAH

Sekolah Menengah Arab Assaiyidah Khadijah yang pada awal penubuhannya dikenali sebagai Sekolah Menengah Lapis Merlimau pada tahun 1980 hingga 1995 beroperasi dengan menumpang di satu unit banggunan Sekolah Rendah Agama Merlimau (1980), berpindah ke Sekolah Kebangsaan Merlimau (1982), berpindah ke Sekolah Menengah Kebangsaan Dang Anum (1991) dan pada 1992 berpindah ke Sekolah Rendah Agama Pulai. Selama 15 tahun menumpang dan berpindah randah,begitulah juga dengan tandas atau kamar selesa pada waktu itu menumpang dan berpindah randah.Akhirnya pada tahun 1995 SMA Assaiyidah Khadijah mendapat bangunan yang kekal hingga sekarang.ini bermakna hanya pada tahun 1995 SMA Assaiyidah mula mempunyai kemudahan tandas sendiri yang lengkap.

Sehingga sekarang banyak usaha-usaha menaik taraf keselesaan dan kemudahan tandas telah dilakukan. Diantaranya lantai tandas ditukar kepada tiles dan mozek daripada hanya simen biasa, Sinki yang lebih selesa dan sistem perpaipan yang teratur. Sehingga kini  Sekolah Menengah Assaiyidah Khadijah mempunyai 4 buah tandas untuk pelajar(13 kiubikul) ,1 buah tandas untuk guru lelaki(3 kiubikul), 1  tandas guru perempuan (2 kiubikal) dan 1 buah tandas  pengetua/pelawat (2 kiubikul)

2 comments: