Monday 3 June 2013

TEMA / MOTTO / KONSEP TANDAS SAIKHAD

MOTTO

Motto atau Tema untuk tandas SMA Assaiyidah Khadijah bagi tahun 2013 ialah “Tandas Bersih Kami Suka”.  Untuk itu konsep rekaan hiasan mesra alam, ceria dan berinformasi serta kalimah doa masuk dan keluar tandas di bahagian luar menjadi tarikan pelawat  serta warga Assaiyidah Khadijah khususnya. Warna-warna lembut dan ceria memberikan kesan sejuk serta nyaman. Landskap yang tersusun rapi di bahagian luar dan dalam menambah keselesaan pengguna. Di bahagian dalam ruang tandas dihias dengan kata-kata hikmah, peraturan, arahan-arahan dan info yang berguna, ditulis dalam tulisan jawi dan pelbagai bahasa seperti B.Melayu,B.Inggeris dan B.Arab dikalangan pelajar.Contohnya papan tanda 'tandas' dan 'dilarang merokok' di tulis dalam 3 bahasa yang tida di pasaran.



Keistimewaan

Penerapan nilai murni.
Lukisan mural bacaan doa untuk masuk dan apabila keluar tandas, serta adab-adab yang perlu diamalkan secara Islam di bahagian hadapan tandas dapat menanamkan nilai-nilai murni di jiwa pelajar.

         

Kata-kata hikmah dan informasi
Terdapat banyak kata-kata hikmah dan poster-poster informasi ditampalkan didalam setiap tandas pelajar dan guru, secara langsung dan tidak langsung dapat memberi kesedaran dan mendidik disamping memberi  manfaat ‘dua dalam satu’ iaitu menggunakan tandas atau kamar selesa dan mendapat informasi.


 

Membawa impak positif

Keceriaan kamar selesa mendorong warga sekolah mencintai kebersihan dan menghargai kemudahan yang sedia ada ke arah melahirkan masyarakat 1 malaysia yang mengamalkan nilai-nilai murni.

No comments:

Post a Comment